fredag 6 maj 2011

Denna artikel hittade jag på Hn´s hemsida....har ni hört något SÅ äckligt!!!

Parasitfluga sprutar larver i ögonen

Den tjocka flugan trodde att Malin Hallgrens öga var näsborren på en älg och sprutade ögat fullt med larver.
Senare kunde hon plocka ut 30 larver med hullingar ur ögonvrån. Nu sprids flugan över landet.
– Det var chockerande, mycket obehagligt, säger Malin Hallgren från Bjursås utanför Falun.
Hon berättar om flugan, älgens nässtyng, som hon träffade på hösten 2009 under en familjeutflykt i skogen.
– Jag satt ned och plockade lingon. Plötsligt såg jag den här flugan som hovrade i luften en decimeter från ansiktet.
Flugan och Malin Hallgren stirrade på varandra. Plötsligt skickar flugan iväg en stråle rakt i ögat på henne.
– Jag kände att det gjorde ont. Sedan tittade min dotter i ögat och såg att det kröp omkring något där.
Det som kröp var små, vita larver med svarta huvuden.
Älgens nässtyng är en parasitfluga som använder älgen som värddjur. Men den kan missta ett mänskligt öga för en näsborre hos en älg.
– Hos älgen kryper larverna längst bak i svalget där de sätter sig i slemhinnorna. De växer till sig och blir upp till tre centimeter långa. När de är fullvuxna hostar eller nyser älgen ut dem, säger Erik Ågren, veterinär vid Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) till TT.
Med hjälp av örontops kunde Malin Hallgrens familj plocka ut 25–30 larver ur hennes öga.
Att larverna hamnar hos människor är ovanligt, vilket Malin Hallgren märkte på sjukhuset.
Läkarna i Falun hittade inga larver vid undersökningen och sköljde sedan ögonen.
– Men det går inte att skölja eller ta bort dem med fingrarna. Larverna har hullingar och kan fästa sig i huden i ögonen eller i vävnader.
Älgens nässtyng har tidigare främst funnits i norra Sverige. Men nu har den hittats längre söderut, bland annat i Jönköpings län.
– Fyndbilden tyder på att det finns en etablering av den längre söderut. Men det är oklart om det är en temporär etablering, säger Niklas Johansson, biolog på länsstyrelsen i Jönköping.
Malin Hallgren går fortfarande i skogen. Men hon är på sin vakt.
– Ser jag en fluga som stirrar på mig så stirrar jag inte tillbaka.
Säger bara: -UUUUÄÄÄRRK!!!

Inga kommentarer: